PROZENT BLOGS

Slimme Rapportage en Dashboards

3 feb, 2022

Over slimme rapportage en dashboards (en waarom je die laatste vaak niet eens nodig hebt…)

Het zal niemand verbazen dat er op het gebied van (financiële) rapportage steeds meer kan. De ontwikkelingen gaan snel en termen als “slimme rapportage” “real time” en “dashboards” zijn inmiddels al behoorlijk ingeburgerd.

Maar wat is dat nou eigenlijk, zo’n dashboard?

En wat maakt zo’n rapportage dan zo slim? Wat betekent real time inzicht en overzicht, en wat heb jij er als bedrijf aan?

In dit artikel leggen we deze termen uit aan de hand van een aantal concrete voorbeelden. Ook laten we zien welke kansen deze technieken ook voor jouw bedrijf te bieden hebben. Wat je misschien zal verbazen: als rapportage maar slim genoeg wordt opgebouwd, heb je vaak niet eens meer een dashboard nodig.

Wat bedoelen we met slimme rapportage?

Met slimme rapportage bedoelen we ervoor zorgen dat de data en cijfers van je bedrijf voortaan voor je bedrijf werken. Rapportages zouden geen doel op zichzelf moeten zijn.

Bij Prozent vinden we dat rapportages het dagelijkse proces en beslissingen horen te ondersteunen.

Daarom zorgen we ervoor dat iedereen binnen een organisatie altijd kan beschikken over de cijfers die hij of zij nodig heeft. Cijfers die bovendien altijd up-to-date zijn, zodat beslissingen worden gebaseerd op real time inzicht in plaats van gegevens of resultaten uit het verleden.

Real time wil in dit geval simpelweg zeggen dat de getoonde data echt de data van dat moment zijn. Je ziet dus de actuele voorraden, openstaande bestelling, enzovoorts.

Eén manier om de inzichten vanuit die slimme rapportage ook slim inzichtelijk te maken, is door middel van een dashboard.

Wat is een dashboard?

Een dashboard is een (visuele) weergave van data, bijvoorbeeld in de vorm van grafieken en tabellen. Op die manier kan een dashboard snel inzicht geven in bijvoorbeeld de ontwikkeling van belangrijke processen, of voorraden.

Vergelijk het met het dashboard van je auto, waar je dankzij verschillende (digitale) metertjes een snel en overzichtelijk inzicht krijgt in de staat van je auto. Dat dashboard helpt je om op tijd de juiste beslissingen te nemen, zoals het vullen van je tank of het op spanning brengen van je banden.

Een ander goed voorbeeld is het door de overheid gebruikte coronadashboard, dat je in de afgelopen maanden ongetwijfeld voorbij hebt zien komen. Op dit dashboard – in dit geval een webpagina – zie je actuele cijfers over intensive care-opnames, vaccinatiegraad en andere data die belangrijk zijn voor de corona staat van Nederland.

Op eenzelfde manier kan een dashboard bedrijven helpen om beslissingen te nemen op basis van de juiste data. Belangrijk om te beseffen, is dat de waarde van zo’n dashboard valt of staat met de data die je laat zien, maar vooral ook de manier waarop je het dashboard “voedt”.

Real time inzicht. Zien wat je nodig hebt, wanneer je het nodig hebt

Om onze klanten te helpen de juiste inzichten en overzichten te creëeren om écht goed onderbouwde beslissingen te kunnen maken, werken we bij Prozent met Sumatra Operational Intelligence.

Met deze software geven we jou – en wie in de organisatie dat maar nodig heeft – een optimaal inzicht in de belangrijkste cijfers en dagelijkse processen. Dit helpt jullie om sneller, eenvoudiger en beter beslissingen te nemen.

Dankzij deze software heb je vaak niet eens meer een dashboard nodig. Dat klinkt misschien vreemd, omdat iedereen het de laatste tijd heeft over dashboards om je inzicht te vergroten. Maar met de juiste real time rapportage, wordt zo’n dashboard eigenlijk overbodig: je weet namelijk al alles wat je nodig hebt!

Wat kunnen slimme rapportages jouw business brengen?

Bij Prozent kunnen we voor iedere informatievraag of -behoefte een passende slimme rapportage bouwen.

Het resultaat is hierbij zo goed als de gestelde vraag. Waarmee we bedoelen dat je met software zoals hierboven genoemd, ontzettend veel kanten op kunt. Vaak is de enige beperking de technische kennis van de gebruiker, of misschien zelfs de durf om te dromen wat voor slimme rapportages er gebouwd kunnen worden.

Daarom helpen we jou graag om te bepalen hoe slimme rapportages jullie (beslis-)processen optimaal ondersteunen. Want ook hierbij geldt: dashboards en slimme rapportages moeten geen doel op zich zijn, maar het bedrijfsproces op een efficiënte manier ondersteunen.

Bij Prozent hebben we ruim 25 jaar ervaring in de financiële sector en het begrijpen en vertalen van jouw informatiebehoefte naar de juiste oplossing. Wij bouwen voor jouw organisatie de real-time rapportage of dashboards die jullie écht verder helpen.

Weten hoe dat er voor jouw organisatie uit kan zien? Neem dan geheel vrijblijvend contact met ons op voor een inspirerende brainstorm!